dinner lunch side dish veggie

Groene linzen met spinazie en feta

ingrediënten voor 4 personen

Als je een vegetarische maaltijd wil maken is het belangrijk dat je kiest voor de juiste ingrediënten. Enkel het vlees uit een recept weglaten zal leiden tot een gerecht waarin iets mis. Kiezen voor linzen is alvast een goede start. Door ze te koken met een teentje look zal de smaak versterkt worden, de azijn en het citroensap geven de linzen net dat extraatje, waardoor dit een interessant alternatief wordt voor vlees of vis. De feta en de nootjes zullen er mee voor zorgen dat je toch met een verzadigd gevoel van tafel zal gaan.

400 groene linzen / 2 bussels verse spinazie / 2 teentjes look / 200 g zachte feta / handvol bladpeterselie / handvol pistachenootjes / 2 el olijfolie / 1 ½ el sherry azijn / 1 grote citroen / hoeveboter / peper / zout

Doe de linzen in een grote pot en voeg dubbel zoveel water als linzen toe. Verwijder de schil van de lookteentjes en voeg toe aan de pot, voeg ook voldoende zout toe en breng aan de kook. Laat 15 minuten doorkoken. De linzen zijn nu beetgaar. Giet af en spoel ze onder koud water, zodat ze niet meer doorgaren.

Kruid de linzen met peper en zout, indien nodig, en voeg de olijfolie en de azijn toe. Rasp de zeste van de citroen bij de linzen en pers ook het sap erbij. Roer alles goed onder elkaar.

Verwarm een grote pan en laat een klontje boter smelten. Was de spinazie, verwijder de harde nerven en laat goed uitlekken. Bak de spinazie kort en meng onder de linzen.

Verdeel over vier borden of een grote schaal. Brokkel er de feta over en werk af met de pistachenootjes.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *