bread fingerfood side dish vegan veggie

Pompoenspread met kokos

Deze pompoenspread is een variatie op de hummus, die traditioneel met kikkererwten gemaakt wordt. De zeer gelijkaardige structuur van de pompoen en kikkererwten zorgt voor hetzelfde smeuïge resultaat. Door de pompoen te roosteren in de oven, en niet te koken of te stomen, wordt de smaak intenser, wat het recept alleen maar ten goede komt. Deze spread kan je gebruiken voor op een toast, maar ook als bijgerecht bij bijvoorbeeld een salade, of als dip met wat grissini voor bij het aperitief.

ingrediënten voor 4 personen

1 kleine pompoen (bv. oranje hokkaido of butternut) / 1/2 citroen / 1 teentje knoflook / 4 el kokosroom / geroosterde uitjes  / 1 tl tahin / 2 tl paprikapoeder / 1 tl tijm / 1tl rozemarijn / 1tl kaneel / 5 laurierblaadjes / 3 el olijfolie / peper / zout

Verdeel de pompoen in tweeën en verwijder de zaden. Snij de pompoen dan in parten van ongeveer 3 cm breed. Bedek een bakplaat met bakpapier en leg hierop de gesneden pompoen. Strooi er de specerijen en laurierblaadjes over en kruid met peper en zout. Voeg nog 2 el olijfolie toe en meng alles goed onder elkaar zodat de pompoen rondom bedekt is met een laagje olijfolie en specerijen. Zet de schaal in een voorverwarmde oven van 180°C en rooster de pompoen in 25 minuten net gaar.

Haal de pompoen uit de oven en verwijder de laurierblaadjes. Laat wat afkoelen zodat je de schil van de pompoen kan verwijderen.

Giet in een blender ongeveer 1 el olijfolie en de kokosroom, voeg een teentje look toe, een tl tahin en de stukken pompoen. Blend tot een gladde massa en voeg nog het sap van 1/2 citroen toe. Kruid indien nodig nog af met peper en zout en eventueel wat kaneelpoeder. Doe de spead in een kommetje en strooi er een handvol geroosterde uitjes over voor een crunchy resultaat.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *